Dagsarkiv: 2 oktober, 2011

Thor

Thor är ytterligare en seriefigur från Marvel som har fått liv på film.

Nathalie Portman spelar en forskare (Jane Foster) som forkar på tornados och andra himlafenomen. När hon är ute tillsammans med Erik Selvig (Stellan Skarsgård) och Darcy Lewis (Kat Dennings) för att kolla in ett norrsken så kommer en supertornado som de först försöker hinna ikapp och filma men sen försöker fly ifrån och ner från denna tornade dimper Thor (Chris Hemsworth)

Thor har nämligen blivit avvisad av sin far Oden, men egenltligen ligger det en komplott bakom – såklart. Loke (Tom Hiddleston) är avundsjuk på Thor som är den förstfödda sonen och manipulerar honom att starta ett krig på Jotunheimarna.

Är filmen sevärd?, knappast. Effekterna är storslagna, replikerna bra, och det är många kända och duktiga skådespelare som medverkar,  men det blir bara tråkigt och jag satt hela tiden och retade mig på att man såg att Thor hade peruk.

Jag t o m somnade under filmen och när jag vaknade så kändes det som om jag inte hade missat ett dugg.

1 kommentar

Under Film/TV

Löparen av Pontus Wikner

Pontus Wikner var en av de författare jag mötte under Världens längsta bokbord 2011.

Löparen av Pontus Wikner är en svensk polisroman.

Den är skriven på ett ganska enkelt språk, boken är lättläst om än lite förvirrande.

Först får man följa polisen Gibson, sen helt plötsligt polisen Vendel och sen tillbaka till Gibson igen. Ibland hänger man inte riktigt med i svängarna.

Det känns som om författaren egentligen skriver lite ut ett jag-perspektivt men delat upp det på två personer.

Helt okej bok att läsa men ingen speciell läs upplevelse.

Lämna en kommentar

Under Böcker / Ljudböcker