Dagsarkiv: 18 april, 2018

#blåpenis #blåsnopp #carolinafalkholt Den blåa snoppen i Stockholm

Foto: Annika Siegers

Ibland blir man paff över hur folk reagerar, eller egentligen så borde jag väl inte bli det eftersom vi tydligen har nått någon slags nymoral i Sverige, typ USA, där man ska förskräckas över allt som har med kön och sex att göra.

Å ena sidan viskar och fnittrar man över 50 shades på fikarasten men förfasas över en konstnärligt blå snopp på en husvägg i Stockholm. I det offentliga rummet är vi tydligen alla könslösa.

Så nu har fastighetsägaren känt sig tvungen att måla över konstverket trots att det egentligen var meningen att det skulle finnas på husväggen i ca 6 månader. Knappt en vecka fick den finnas där.

Vad jag kan läsa mig till så har Carolina Falkholts konst tidigare tagits bort eller målats över pga av sin sexuella karaktär, snippor och snoppar hör tydligen inte hemma i den moralistiska konstvärlen, eller är det i folkhemmet de inte hör hemma?

Hur som så vill jag med mitt blogginlägg stötta Carolinas verk, genom att publicera den härligt blåa snoppen i all sin glans. Så även om den målas över, så kommer den att finnas kvar, i minnet ljuvt bevarad.

 

Lämna en kommentar

Under Kultur / Konst