Café Flickorna Helin Voltaire

2013-10-29 11.44.22

För några veckor sedan skulle jag och dottern fika tillsammans, men vi visste inte var – som vanligt.

Jag har köpt White Guide Café 2013 och satt och kikade in den. Jag tycker inte den är den ultimata caféguiden, men det var det jag hade. Jag rabblade upp för dottern caféerna jag läst om och när jag nämnde Flickorna Helin Voltaire sa hon stopp, läs igen. Jag läste upp vad som stod och hon sa att hon hade hört talas om det och att det skulle vara trevligt, så vi bestämde oss för att vi åka dit.

Flickorna Helin Voltaire ligger i en gammal fabriksbyggnad på Djurgården, det är ett tegelhus i jugendstil med vackra dekorationer och stor uteterass som är öppen på sommaren.

När vi kom in i caféet upplever man först att det är lite mörkt och murrigt, men en brasa är tänd och man möts av trevlig personal. Hela menyn har ett ekologiskt tänk och allt är på platsen gjort.

Vi tog varsin smörgås och skulle dela på en chokladtårta till efterrätt. Smörgåsarna var jättegoda, men tårtan var i det mastigaste laget, med ren mörk choklad (som jag personligen inte alls är förtjust i), men det var inga problem att få ‘doggy bag’, (en upp och nedvänd ta med salladsskål).

Det som är bra med stället är att man får ta med sin hund in också. Däremot är det så pass trångt mellan borden så de föredrar att man ställer barnvagnen utanför.

Häromdagen skulle jag fika med mamma och sonen och då föreslog jag att vi skulle åka dit eftersom jag tyckte det var så trevligt. Brasan brann, mackorna var goda och alla var nöjda och kände att hit vill vi åka igen.

Ett ställe att varmt rekommendera oavsett om man tar bilen med sig eller promenerar på Djurgården.

1 kommentar

Filed under Recept & Mat

One response to “Café Flickorna Helin Voltaire

  1. Sofie

    Ett väldigt trevligt ställe!

    Gilla

Kommentera

