Under kupolen – Stephen King

stephen-king-under-the-dome

Under kupolen av Stephen King är en berättelse om hur människor beter sig om de blir isolerade från omvärlden.

Att jag köpte boken beror helt på den TV-serie som går just nu på kanal 5. Jag tyckte programmet var bra och intressant men blev nyfiken på hur boken var skriven.

Och man kan lätt konstatera att det är som vanligt, film resp TV-serier är bara baserade på en bok, det finns knappast några likheter mellan Stephen Kings bok Under Kupolen och TV-serien Under the dome, möjligtvis namnen på karaktärerna. Visst essensen finns där, men boken är faktiskt mycket hemskare än vad Tv-serien är hittills.

Helt plötsligt en dag blir invånarna i det lilla samhället Chester’s Mill överraskade av ett starkt ljud och skakningar som om det var en jordbävning. Sen kraschar ett plan och döda fåglar faller ned från himlen. Det är början på en tjock bok som kan upplevas vid första anblicken som svårgenomtränglig.

Jag är inte en fan av Stephen King och jag tog mig an boken med ett visst motstånd, men jag var för nyfiken på själva berättelsen för att låta bli. Och jag blev positivt överraskad, boken var riktigt riktigt bra, och otäck och läskig. man vill helt enkelt bara kräkas över hur människor kan vara för att nå sina egna syften utan hänsyn till andra.

Man ska läsa boken, det här kommer bli en klassiker att diskutera och fundera över mänskligt beteende, men missa för den saken skull inte TV-serien, det ena utesluter inte det andra.

Det enda jag är besviken på i boken, är orsaken till kupolen. Men jag ska inte ge någon hint om vad orsaken är, det förstör hela boken i så fall, men det var inte som jag trodde, och det ligger nog lite utanför Stephen Kings vanliga orsak till varför saker och ting händer i hans böcker.

Trots nästan 1200 sidor bok, läste jag den på mindre än en vecka, att jämföra med t ex första boken a George RR Martin som tog mig över en månad för att den var så jäkla långtråkig och krånglig.

 

1 kommentar

Filed under Böcker / Ljudböcker

One response to “Under kupolen – Stephen King

  1. JK

    Hmm fan spännande ju 🙂

    Gilla

Kommentera

