Dagens ord – preskriptiv och deskriptiv

Jag är med i olika diskussionsgrupper på Facebook, vissa av dem är fulla av akademiker som gärna vill glänsa med sina ordkunskaper och därför gärna använder ord som vi vanliga människor inte stöter på i vardagslivet.

Senaste handlade en diskussion om definition av sina kärleksrelationer, då dök orden preskriptiv och deskriptiv upp, som jag aldrig hört tidigare och eftersom jag är som jag är måste jag då ta reda på vad orden betyder och om de verkligen passar in i sammanhanget.

Och den här meningen hittade jag på Wikipedia: ”Man skiljer på deskriptiv och preskriptiv grammatik, den deskriptiva syftar till att beskriva den språkliga verkligheten och den preskriptiva ger rekommendationer för hur man ska bruka språket.”

Och då kände jag att personen som använde dessa ord ville bara visa att han läste på  universitet och kunde framföra några fina ord = ordbajseri

7 kommentarer

Filed under Dagens ord

7 responses to “Dagens ord – preskriptiv och deskriptiv

  1. JK

    Mycket bra skrivet. Pösmunkar med stora ord 🙂

    Gilla

  2. levitte

    Jag använder ibland dessa ord, mest för att jag fått dem från engelskan… På ”ren svenska” kan jag komma på att säga ”beskrivande”, men för ”preskriptiv” blev det svårare, där får jag nästintill slå upp det och hoppas att jag hittar ett lämpligt synonym.

    Gör det mig till skrytsam ordbajsare och pösmunk?

    Gilla

    • Eftersom preskriptiv resp deksriptiv inte är vardagliga svenska ord, så ja det gör dig till ordbajsare.

      Gilla

      • Malin

        Men varför finns det inget bra vardagligt svenskt ord istället för preskriptiv då? Kan man säga ”föreskrivande”? Det låter ju inte heller så jävla vardagligt. Vad säger ni icke-pösmunkar?

        Gilla

        • Men preskriptiv är ju inte ett ord att använda i den vanliga svenskan, det är ett uttryck för en grammatisk form? Fundera istället på meningsbyggnanden där du känner att du absolut måste använda dig av ordet och fundera på varför du använder det istället för ett vanligt svenskt ord som alla förhoppningsvis förstår. 🙂

          Gilla

          • levitte

            Tänk, nu hamnade jag i det där igen, jag måste slå upp ett synonym för ”preskriptiv”, för jag har glömt. Så hittade jag hit 😉

            Gilla

  3. Sebastian von Staar

    Du har helt rätt! Jag har studerat på både högskola och universitet och redan första veckan förstod/insåg jag att akademiker söker så långt det är möjligt att skilja sig från resten av befolkningen med sitt språkbruk. Det var, och är, en aldrig sinande ström av oral avföring som flyter ut ur munnen på dessa mnskr Denna orala avföringen var många ggr outhärdligt.

    Gilla

Kommentera

