Piccolo Metro

piccolo metro

I mars månad var jag med i en tävling på Facebook på Piccolo Metros fansida, man skulle skriva något enkelt vad man tyckte om restaurangen/baren och dela deras sida.

Döm om min förvåning då jag i mitten av april får ett mess på Facebook att det är jag som har vunnit, och vinsten var en fyra-rättersmiddag. ”Upptäckte av en slump Piccolo Metro en fredageftermiddag, slank in på ett glas prosecco och blev glatt överraskad av den goda apertivon som serverades alldeles gratis. Ett ställe att komma tillbaka igen och igen.”

Så i lördags var jag och JK där och åt vinnarmiddagen.

Jag började med en antipasti bestående av scampi som brässerat i vin och apelsin, det var bara så gott, JK tog deras Piatto del buongustaio, som är en planka med kallskuret och ostar.

piccolo bruschetta

Primi var en pastarätt, och JK tog Penne alla norcina, Penne med salsiccia, karljohan-svamp och tryffel, jag som inte äter pasta bytte ut min pastarätt mot Bruschetta alla caprese, Bruschetta med färsk mozzarella, tomater och basilika, det var alldeles för mycket mozzarella på den rätten, men jag delade med mig till JK som tog det i sin pasta.

piccolo pasta

Till förrätten drack jag ett glas vitt vin, JK ett glas rött, sen höll jag med till vatten, medans JK tog ett nytt glas rött till pastan och sedan höll han sig till vatten.

Secondi tog vi samma rätt, det var friterade skaldjur, det var scampi, bläckfiskringar, squid och en grillad havskräfta. Jösses vad det var gott.

Och som avslut blev det då Dolci, och där tog vi också samma efterrätt, Sorbetto di limone affogato al limoncello, Citronsorbet med italiensk citronlikör. Jag visste inte att det var citronlikör i, så jag blev lite paff när sorben var stark i smaken av sprit. JK tog en dubbel espresso till.

piccolo sorbet

När vi hade ätit klart var vi proppmätta båda två, vi hade ätit i 2,5 timme och vi kände oss väldigt nöjda med maten, servicen och det goda vinet.

Tack för den fina vinsten Piccolo Metro

Vi har varit där tidigare och vi kommer definitivt gå dit fler gånger.

Lämna en kommentar

Filed under Recept & Mat

Kommentera

