Secret Love på Östasiatiska museet

I söndags var jag o JK på Östasiatiska museet och tittade på utställninge Secret Love. Visst var det fina bilder och man förstår ju att det är något speciellt för kinesiska unga konstnärer att uttrycka sig på detta sätt, speciellt som att det t ex var förbjudet med nakna bilder i alla former under Mao-tiden.

Men för mig var det inget exeptionellt med bilderna, jo jag förstår att det är viktigt för dessa konstnärer att kunna utrycka sig, men för mig som lever i väst och i Sverige med den öppenheten som finns, så har hbtq-bilder ingen wow-faktor.

Man måste nog verkligen kunna sätta sig in i den kinesiska kulturen för att förstå och eftersom jag inte ens har varit i Kina, utan bara träffat kineser i jobbet, så kan jag inte förstå på något sätt. Jag kan inte sätta mig in i vad de upplever och hur de har det, eftersom jag inte kan känna det de känner.

Jag tycker oavsett att det är bra att Östasiatiska museet har gjort den här utställningen för att kunna belysa hur det är för kinesiska hbtq-personer.

Lämna en kommentar

Filed under HBTQ / Feminism, Kultur / Konst

Kommentera

