Jag har en fobi

Jag har kommit på att jag har en riktig fobi, jag tycker hår är äckligt.

Då menar jag inte hår på huvudet, utan övrig kroppsbehåring, och speciellt om hår hamnar någon annanstans än på kroppen.

Först så tycker jag att mycket hår på kroppen är äckligt, det får mig att rysa och få äckelkänslor.

Sen tycker jag att t ex hårstrån lite här och där är äckligt.

Som t ex i handfatet, eller i eller på avloppsbrunnen i duschen, på toalettsitsen och allra värst i maten.

Om jag går in på toaletten på jobbet och ser att det ligger ett hårstrå på toalettsitsen då blir jag så äcklad så att jag nästan kräks.

Jag måste då göra rent hela toan för att själv kunna sätta mig på den.

Om någon annan t ex använder min hårborste, kastar jag den, jag kan inte borsta mitt hår om någon annans hår finns i den.

En vän till mig använde min borste utan att fråga, när hon var klar frågade hon om det var okej, jag sa till henne du kan ta borsten, jag har fler.

Så nog har jag en riktig fobi när det gäller hår, bortsett om det sitter på huvudet, fast det beror på det också, jag avskyr t ex när tjejer sitter på bussen eller tunnelbanan och slänger med håret eller håller på med det och det finns ‘risk’ att jag ska få hennes hår eller ‘hårdamm’ på mig, då blir jag totaläcklad och måste flytta på mig.

Och så har vi då hår i maten, när man går på restaurang och du upptäcker att du har fått någons hårstrå i munnen, kan det bara bli värre? Då behöver jag koncentrera mig så att jag inte kräkas rakt ut eller ställer mig upp och bara skriker. Så äckligt är det för mig.

Bara att skriva den här bloggen gör att jag ryser i hela kroppen.

Däremot den här diskussionen som var i samband med Melodifestivalen om den kvinna som hade hår under armarna det är inget som jag personligen bryr mig om, hår under armarna eller hår på benen för en kvinna är ett fritt val.

Jag kan inte ens förmå mig att leta efter en bild med hår på något äckligt ställe för att sätta in i bloggen.

4 kommentarer

Filed under Hälsa & Skönhet

4 responses to “Jag har en fobi

  1. JK

    Men det är start av dig att skriva den här bloggen. kanske första steget mot att bli bättre. Men ingen vill ha hår i sin mat och vem vill ha ett handfat där den före inte gjort rent efter sitt avrakade skägg??

    Gilla

  2. Sofie

    Där håller jag med, jag vill inte heller ha någon annans hår i maten, på handfatet eller toalettsitsen. Däremot om man är så långhårig som jag får man vänja sig vid att rensas avloppet i duschen ofta, men då är det ändå mitt eget hår.

    Gilla

  3. maria

    Instämmer med tidigare skrivna inlägg och det här ämnet leder mig osökt in på när jag jobbade i läkemedelsindustrin. Där var det megalarm!! om det hittades ett hårstrå där man hade själva tillverkningen av läkemedlen, man hade ju hur mycket utrustning på sig som helst för att det skulle förhindras. För hårstrån är otroligt smutsiga ur partikelsynpunkt.Och självklart har jag även fått se en bakterieodling av ett ”rent” hårstrå…den agarplattan var minst sagt aktiverad. Så att få någons hårstrå i munnen via maten på en restaurang är ju verkligen en mardröm men man överlever…ända tills man ser att servitörerna har dreadlocks aaaaahhhh!!!! ;))

    Gilla

Kommentera

