Vilken mat är bäst?

I SvD kan man läsa om att Livsmedelsverkets statistik över nyckelhålsmärkta varor sjunker. Vi svenskar vägrar helt enkelt att köpa ‘nyttiga’ matvaror framför de ‘onyttiga’

Men vad betyder då den märkningen nyckelhålsmärkt? Att det är mindra socker, fett och salt än originalprodukten.

Men dessa ‘lätta’ produkter är inte några äkta produkter, utan helt konstgjord mat. Istället för att vi ska äta ren skinka, rent smör eller annan mat som är som det ursprungligen var utan tillsatser. Har man hittat på nya produkter med massor av tillsatser av olika slag – läs E-nummer.

Ju färre tillsatser, desto naturligare och möjligtvis fetare, sötare och saltare. Men det är äkta vara.

Så jag tycker nog att det är bra att vi vågar ta ställning mot dessa fejkprodukter och börja äta naturliga produkter igen, mat som inte innehåller konstiga tillsatser som förgiftar våra kroppar.

Läs mer i SvD, Livsmedelsverket

2 kommentarer

Filed under Recept & Mat

2 responses to “Vilken mat är bäst?

  1. Sofie

    Jag tror också på minda tillsatser i mat, bättre att äta äkta vara och begränsa mängden om man vill gå ner i vikt eller hålla vikten.

    Gilla

  2. JK

    Jag håller med. Jag äter hellre en fet ost som smakar gott än en mager som smakar apa.
    Då jag på 80-talet i skola lärde mig laga mat sa lärarinnan att man alltid skulle använda riktigt smör och inget annat konstiga saker 🙂

    Gilla

Kommentera

