#Hen

DN debatt kan man läsa genusforskaren Elise Claeson tycker till angående att förskolor gör barnen könsneutrala.

Hon menar på att barn behöver i sin utveckling lära sig att de är flickor respektive pojkar.

Jag tror att man istället måste börja hos sig själv som vuxen och inte göra åtskillnad på pojkar och flickor, utan att låta pojkar bära rosa och leka med dockor och låta flickor ha tuffa kläder och mecka bil eller vara Ben 10.

Jag kommer själv ihåg när jag var barn, jag var kanske 5-6 år och min bror är då 2 år yngre. Han fick en cowboydräkt i julklapp och jag bara väntade på att jag också skulle få en, men jag fick ett … dockskåp. Jag var så ledsen, jag grät och var helt otröstlig. Får då på 60-talet var det så, pojkar fick pojkleksaker och flickor fick flickleksaker.

Till saken hör att när vi blev äldre var jag den som spelade hand- och fotboll och var tuff medans min bror satt hemma och pluggade och pysslade.

Självklart är det bra att förskolan vill arbeta för lika mellan könen men barnen måste också få chansen till en normal utveckling som  hör barnen till.

2 kommentarer

Filed under Familj, HBTQ / Feminism

2 responses to “#Hen

  1. Jag tycker man i första hand ska låta barn vara barn.
    Själv älskade jag att leka med dockor och dockskåp.

    Gilla

  2. sara

    Jag tycker att man ska erbjuda olika leksaker och tänka till när man köper kläder.
    När min lillebror var liten tyckte storasyster att han absplut skulle leka med dockor trots att han föredrog bilar. Syster gav honom dockor, som han sedan använde som en bil. Han körde runt med dockan på golvet.

    Nu när våra barn är stora så de kan uttrycka själva vad de vill ha på sig så får de välja vad de vill ha på sig så länge det är rimligt med tanke på väder och aktivitet. De har också börjat få välja kläder själva när vi handlar nya.
    De flesta barnen i gabriels klass har mörka kläder, men när vi var på Lindex så valde han ett par knall gröna byxor som han älskar! Skönt att de har en egen vilja och vågar gå sin klädväg.
    Det behöver absolut inte vara blått och tufft till pojkar och rosa och gulligt till tjejer. Tufft går precis lila bra på tjejer, de är inga dockor.

    Jag tycker man ska se dom som personer, inte som kön.

    Gilla

Kommentera

