Naturskyddsföreningen och scampi

Just nu pågår en reklamkampanj från Naturskyddsföreningen att vi ska skippa scampi.

Jag gillar inte reklamen, jag blir bara irriterad när jag ser den.

Idag tänkte jag efter varför jag inte gillar den, för egentligen säger reklamen exakt samma som filmen Food, Inc säger.

Men reklamen känns helt enkelt inte seriös, bl a för att det är en animerad film, speakerrösten är en ung tjej som använder ‘vardagsspråk’ och flummar runt med texten som gör att man undrar vad vet dom egentligen? Vad är sanning och vad är skrämselpropaganda.

Jag hade önskat att kampanjen hade varit mer seriös istället för ett kul tonårsjippo.

6 kommentarer

Filed under Miljö, Recept & Mat

6 responses to “Naturskyddsföreningen och scampi

  1. JK

    Problemet är att man slänger ut en massa påståenden och ger inte en enda källa i reklamen. Fruktansvärt dåligt.

    Gilla

  2. Hej! Snappade upp ditt inlägg i vår bevakning över kampanjen och vill bara säga hej och att det är tråkigt att höra att du blir irriterad, men ändå lugnande att du är med på budskapet. Du är inte helt ensam om att vara kritisk till reklamen men det kanske gläder dig att höra att väldigt många har tagit till sig budskapet tack vare den lättsamma tonen. Många har hört det för första gången genom filmen och på vår Facebooksida har vi många engagerade själar som hjälper till att sprida informationen. Det har i sin tur lett till att både butiker, restauranger och grossister har tagit steget och plockat bort de här räkorna ur sitt sortiment.

    Hoppas att du med den här informationen får lite lättare att leva med reklamfilmen. Du är hemskt välkommen till vår Facebooksida http://www.facebook.com/KeepEmOffYourPlate eller till webben där du hittar lite mer fördjupande information och rapporten som filmen grundar sig på. http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/fisk/jatterakor/.

    Hälsningar,

    Mona Wallin, Naturskyddsföreningen

    Gilla

  3. Mona, jag måste då ändå får fråga varför man måsta använda sig av en glättig ton. Om anledningen är att allmänheten annars inte tar till sig budskapet vet jag inte om jag köper det. Håller då våra handlingar i längden? Gör vi det av rätt anledning? Frågorna blir många och jag ställer mig frågande till att använda humor för att förändra.

    Gilla

  4. Hej Sofie, ber verkligen om ursäkt att jag missat ditt svar. Hade hoppats på ett mail eftersom jag klickade i den rutan nedan. Hur som helst. Nu är jag tillbaka i alla fall. Jag kan inte svara på om man måste ta till en glättig ton, vi provade det den här gången och fick för första gången en kampanj som fick egna vingar på nätet.

    Jag är personligen den förste att egentligen tycka att det vore sorgligt om det var det enda sättet att få folk att lyssna. Men, Naturskyddsföreningen har jobbat med den här frågan i 15-20 år utan att problematiken blivit känd, men nu har den blivit det, det är vi glada för. Om det håller i längden får vi se.

    Jag tror att humor är en väldigt viktig del i människors liv och att man behöver ta hänsyn till det om man vill uppmana till förändring. Med de frågor vi jobbar med är det dock vanligtvis svårt att vara humoristisk och vi märker att folk tycker att vi ”larmar” för ofta och får indikationer på att folk slutar att lyssna då. Så jag tror verkligen att det här är superviktiga frågor du ställer.

    Hur tänker du? Har du tankar om att humor kan förminska allvaret i budskapet? Hur tror du att man ska kommunicera för att nå varaktig förändring?

    Gilla

Kommentera

