Food, Inc

Food, Inc är en otäck amerikansk dokumentär om den amerikanska matindustrins gisslan över bönder och jordbruk.

Den visar hur industrin har manipulerat den amerikanska kongressen och sätter regler som ingen bonde eller hans jordbruk kan ta sig ur.

Man får också höra röster från de bönder som valt att ha ekologiskt jordbruk och värnar om både maten och jorden.

Det är riktigt otäcka bilder från slakterier och uppfödningar, hemska berättelser om barn som dör av E Coli bakterien pga förgiftad mat.

Jag har inte sett filmen tidigare, men har sedan länge tagit ställning mot storskaliga jordbruk och handlar ekologiskt så långt det går. Det bör ALLA göra som är rädd om vår planet.

Du kan även gilla filmen på Facebook

När JK o jag är i Florida på semester handlar vi alltid mat på Whole Foods, där all mat är ekologiskt och även ofta lokalt producerad.

5 kommentarer

Filed under Film/TV, Recept & Mat

5 responses to “Food, Inc

  1. JK

    Nog för att jag vet att matindustrin är vidrig men att det var så här illa i USA fick mig att må illa.

    Gilla

  2. Sofie

    Jag kan bara tänka mig efter att ha läst Tom Regnas böcker om hur djur behandlas i USA. Det är verkligen illa och vi alla behöver tänka mer på vår planet. Storskalligt och billigt är inte alltid hälsosamt och bra.

    Gilla

    • Det är det verkligen inte, men jag ser nog inte att vägen till rättvisa för djuren att bli vegeterian utan att kämpa för mer ekologiskt och när producerat.

      Gilla

  3. Sofie

    Fast det sa jag inte heller, jag sa att vi alla måste tänka mer på vår planet. Att vi värnar om vår natur och våra djur, oavsett om man äter kött eller inte finns det ingen mening med att plåga våra djur.

    Gilla

Kommentera

