Öppenhet

by ~mouthfulofzen

Flera av de personer som jag lärt känna är inte öppna att de är poly/RA. Det tycker det är jobbigt att hela tiden bli ifrågasatta eller behöva förklara sin livsstil för andra.

Jag är ganska öppen med att jag är poly. Min barn vet, mina närmaste arbetskamrater vet och de flesta av mina vänner.

Men jag tror det finns en sak som skiljer mig från många andra. Jag låter inte andra ifrågasätta mig.

Jag är den jag är och struntar faktiskt i vad andra tycker och tänker om mig. Vill de inte vara min vän, skit i det.

Jag tänker inte stå på knä och be någon vara min vän och inte heller vara i någon slags relation med mig om man inte kan acceptera mig som jag är.

What you see and hear, is what you got.

Om fler människor vågade stå upp för sig själva, tror jag färre människor skulle ifrågasätta andras val i livet.

Jag kanske låter tuff när jag uttrycker mig på det här sättet, och jag är kanske det? Men jag är också en vanlig människa med känslor, och jag vill inte omge mig med människor som drar ned mig, jag vill omge människor som tycker om mig och kan älska mig för den jag är.

2 kommentarer

Filed under HBTQ / Feminism

2 responses to “Öppenhet

  1. Sofie

    Handlar det inte lite om att just våga var sig själv och inte behöva passa in i normen. Att inse att jag är den jag är och jag duger precis så?! Jag tror det i alla fall, att många människor vågar inte stå upp för sig själva och sina åsikter och värderingar. Det är lättare att följa strömmen och det är lättare att vara snäll och omtyckte. Men, som du säger, om fler sa ifrån skulle alla kunna vara sig själva och samhället och vi människor skulle vinna på det.

    Gilla

  2. JK

    Jag håller med dig. Jag vägrar hålla något hemligt eller dölja. Jag gör det jag gör. Jag är den jag är och vi gör det vi gör.
    Vill du veta så fråga. Samma gäller ju även personer inom poly för bara att man lever poly innebär ju inte att man är mindre fördomsfull 🙂

    Gilla

Kommentera

