Klarna Nordea Finans – akta er

Se till att betala alla era räkningar i tid. Annars åker ni på påminnelsavgifter som i sin tur kan leda till inkasso.

Jag och JK har varit kunder hos discshop i många år. Ibland kommer en faktura mitt emellan löningar, oftast pga att de skickar en film när de får in den när man har förhandsbokat.

Det gör att fakturan blir betald den 25e ist för t ex 18e.

När discshop skötte sina egna fakturor har de aldrig varit problem men nu när de har outsourcat leverantörsreskontran till Klarna Nordea Finans finns det inte en chans att missa datumet, vilket vi fick erfara idag.

Vi hade förhansbokat Dexter säs 4 och fick den mitt i månaden på faktura md 20 dagars betalningsvillkor. Det var den 18e som fakturan skulle betalas men vi betalde fakturan den 25e, JK fick en påminnelse runt den 30e men också att det stod att hade vi betalat den kunde vi bortse från påminnelsen vilket vi gjorde. På påminnelsen fanns en avgift på 50 kr som skulle betalas om man inte hade betalat, men det hade vi ju gjort.

Idag fick JK ett inkassobrev där vi skulle betala för Dexter. Jag gick i taket, JK gick i taket, vi plockade fram faktura och loggade in på banken, jodå fakturan var  betald allt var i sin ordning, jag sa till JK att han måste ringa och prata med inkassoföretaget.

Jo då inkassofakturan stämde, för det var inkasso på påminnelseavgiften!!

Det hör också till saken att varje faktura erbjuder avbetalning på 50 kr/mån, och då betalar man inte hela beloppet, men det gjorde vi, så trots att vi betalade må vara 1 vecka försent så var hela beloppet inne den 25 samma månad.

Så hädanefter om det är Klarna Nordea Finans som tar emot betalningen tänker inte vi vara kunder vid det företaget.

 

110825 – Pga att jag skrev den här bloggen fick vi 210 kr återbetalade, men det spelar ingen roll, vi tänker ändå inte använda oss av de företag som använder Klarna som betalningsmottagare. Händer det en gång händer det fler gånger.

Annonser

21 kommentarer

Filed under Pengar

21 responses to “Klarna Nordea Finans – akta er

  1. Hej
    Köpte ett par strumpor för att testa kvalite etc från Wahlmans kläder via Tradera. Fick en påminnelsefaktura trots att jag inte fått någon faktura. Strumporna kostade 55 kr frakten 19kr och Klarna´s påminnelseavgift 60 kr.
    Har tidigare haft en diskussion med Klarna ang att dom vid köp med ” gratis förlängd betalningstid” lade upp en kontokredit på 5000 kr som jag inte bett om. Krediten drogs direkt tillbaka efter tel-samtal varefter jag betalade varan.

    Kommer fortsättningsvis undvika köp där Klarna fakturerar.

    Gilla

  2. Aldrig mer Klarna……massor med tel.samtal o bollades bara hit dit!Nu är det andra gången men orkar inte ens ta i det!Räkningen är betald men tjänsten som medlem har slutat 9 dagar tidigare!!!!

    Gilla

    • Rebecka

      Hej Gun!

      Vad tråkigt att höra att du känt att du bollats fram och tillbaka. Jag vet inte om du nu varit i kontakt med oss och fått ditt ärende löst. Har du några som helst funderingar är du varmt välkommen att höra av dig direkt till mig på service@klarna.se så ska jag självklart se hur jag kan hjälpa dig.

      Mvh Rebecka, Klarna

      Gilla

  3. Rune Ims

    Nå har jeg prøvd i ukesvis å få tak i rett person ang. kjøp av Dan smoke e- sigaretter, på fakturaen står Deres navn, men når jeg fikk tak i en person hos Dere nektet han på at Dere hadde noe med disse e- sigarettene. Jeg ønsker å si opp abonementet men det er ikke lett. Så hvor skal jeg henvende meg for å si opp dette? Håper på et svar snarest!

    Gilla

  4. Harriet

    En God Fortsättning på det nya året. Hoppas vi slipper Klarna och deras Prins John fasoner i fortsättningen. Ha ett fint 2013/Harriet

    Gilla

  5. Harriet

    Jag håller också på att processa om exakt samma sak. Handlade på batteriexperten. Betalade när jag fick lön men för sent men påminnelsen kom inte förrän 3 dagar efter. Sen kommer det ett inkasso på 210.- som jag absolut inte tycker är rätt. jag kommer ALDRIG att ta något mer på Klarna heller. Det är ju helt befängt detta, har aldrig varit med om något liknande. Batteriexperten var också sig själva innan de också valde Klarna så det blir inga köp där heller mer 😦

    Gilla

    • Harriet jag lyckades få tillbaka mina pengar pga blogginlägget, men jag tror inte andra har det lika lätt tyvärr

      Gilla

      • Harriet

        Nä Annika det verkar vara svårt. Envisa som de är och hänvisar att de har lagen med sig genom datainspektionen. Men man kan undra om det verkligen får gå till så här. har aldrig varit med om något liknande och kommer ju ALDRIG att handla med någon som har Klarna. Man kanske skall kontakta TV, plus eller granskning….

        Gilla

  6. Irene Karlsson

    Jag inhandlade en tjänst på internet och får faktura från Klarna. Jag missade en betalning några dagar. Anledningen är att jag har för vana att begära pappersfakturor men i det här fallet kommer fakturan på e-mejl vilket gjorde att jag missade denna gång. Påminnelse kom när jag inte var hemma så betalningen betalningen blev fem dagar sen. Jag betalade fakturabelopp och påminnelseavgift. Efter ett par dagar kom ett inkassokrav med ytterligare påslag av 160 kr. Efter ytterligare ett par dagar kom ett nytt brev med avräkning av det först inbetalda beloppet med uppmaning att betala de 160 kr, Det var sista gången jag hade med Klarna att göra. Jag beställer aldrig mer något som har med Klarna att göra. Jag har aldrig varit med om värre hantering.
    Irene

    Gilla

  7. Hej!

    Jag ber om ursäkt för att vi inte har besvarat era kommentarer tidigare.

    När man handlar genom Klarna hos någon av våra anslutna butiker varierar kredittiderna, även om det allra vanligaste är 14 dagar. Hur lång kredittid man har ska alltid stå angivet i butikens köpvillkor. När fakturans förfallodatum passerat och vi saknar betalningen, skickas en påminnelsefaktura ut med en tillkommen påminnelseavgift på 50,00 SEK. Skulle även det nya förfallodatumet passera och vi inte har mottagit det kvarstående beloppet kan ärendet gå vidare för inkassohantering.

    Vill man gärna betala sina fakturor i slutet på månaden finns alternativet Klarna Konto/Delbetalning. Väljer man det alternativet samlas alla köp på samma faktura och man får med andra ord bara en räkning i månaden, med förfallodatumet i slutet.

    Har man valt att betala med vanlig faktura går det alltid jättebra att flytta fram sin fakturas förfallodatum med tio dagar. Genom vår självservice på http://www.klarna.se kan man enkelt flytta fram datumet själv. Vår kundservice har öppet sju dagar i veckan dit man också kan vända sig om man vet att man vill betala efter förfallodatum eller har andra frågor kring betalningar. Ring oss på 08-120 120 10 eller skicka ett mejl till info@klarna.se så ordnar vi det.

    Mvh, Alice på Klarna

    Gilla

  8. JK2

    Oj, ser att sign JK redan använts av annan arg ”Klarnakund”. . . . Kanske bör kalla mig JK2 istället!?

    Gilla

  9. JK

    Nordea /Klarna / Segoria använder metoder som påminner om gamla tiders bondfångeri.
    Handlade en vara via internet och fick en faktura på 49 kr från Klarna/Nordea Finans AB. Uppmärksammade inte fakturadatumet och missade betalningen med en vecka (Ja, jag vet, det var fel av mig). Då påminnelsen kom från Klarna/Nordea Finans AB kollade jag att fakturan var betald. (Förfallodatum är 8 dagar efter att den daterats/skickats, beräknad tid för postgång och internetbetalning i samband med helger?). Då det stod att jag kunde bortse från påminnelsen om jag redan betalt trodde jag att saken var utredd.
    Det var den dock inte för det kom även ett inkassokrav från Segoria/Nordea Finans AB gällande 50 kr i påminnelseavgift och 160 kr i inkassoavgift. Även denna faktura har förfallodag 8 dagar efter det att fakturan skickats. Den innehåller också ett hot om kronofogdemyndigheten.
    Jag anser att denna faktura är felaktigt då det inte tydligt framgår på påminnelsefakturan att påminnelseavgiften måste betalas även om den första fakturan (själva varan) är betald. Vågar dock inte låta bli att betala på grund av rädslan för betalningsanmärkning.

    Denna hantering av kunder upprör mig därför kommer jag att göra som de ovanstående, dvs sluta att handla från företag som har Klarna/Nordea som samarbetspartner. Jag funderar även att byta bank då jag idag använder Nordea för mina privata bankaffärer.

    Det som främst upprör mig att en svensk storbank, som jag uppfattar det, medvetet vilseleder sina kunder (eg. sina kunders/samarbetspartners kund) för att tjäna pengar samt att de betalningsvillkor som tillämpas är orimliga.

    Vad som krävs för att jag skall ompröva mitt beslut är att interhandlaren har 30 dagar i sina betalningsvillkor för privatpersoner. Att handlaren och Klarna/Nordea är tydliga med att det krävs betalning av påminnelseavgiften för att undvika inkassoavgifter. Samt att Klarnas orimligt korta betalningstider förlängs. Inte för att jag skall slippa betala 210 kr, utan för att vi som kunder förtjänar en schysst behandling.

    Gilla

  10. Örn

    Jag köpte böcker från adlibris och valde faktura genom klarna, böckerna kom och fakturan kom, jag betalade den siste i månaden, men som alla andra så har man tydligen inte till den siste i månaden utan 14 dagar efter köp. Alltså kom min betalning in för sent och det hamnade hos deras dotterbolag som heter Segoria som i sin tur är ett Inkassobolag där fick jag 160kr i inkassoavgift. Jag upptäckte inte brevet från Segoria direkt då jag var på semester 14 dagar. Så dom hann skicka det till kronofogden som i sin tur gav mig ytterligare 600 kr i avgift. Så jag kontaktar Klarna och de bara avvisar mig och säger att jag skall prata med Segoria, inte det minsta medgörliga. Segoria säger; betala skulden till oss inklusive kronofogdsavgiften så drar vi tillbaka skulden från kronofogden. Vad skall man göra, de ger en inget alternativ och ger sig inte när man säger att man har betalat sin räkning utan säger bara att du har betalat för sent så det är ditt eget fel. Sen får man veta att om man har en skuld så hos Segoria så kan man inte handla med Klarna förrän allt är betalt hos Segoria. Jag känner en som hade med Kreditor som Segoria hette innan, han fick en skuld hos Kreditor och fick inte handla med Klarna på 3 år för att han hade haft en skuld som var betald men fick en ”intern” anmärkning hos Kreditor/Segoria. Så framöver håller jag mig lång ifrån alla ställen som är kopplade till Klarna.

    Gilla

  11. Företaget KLARNA, ett outsourcat ockerbolag inom NORDEA, skickade en faktura till mig med 10(!) dagars betalningstid den 3 augusti. Förfallodagen var den 14 augusti, en söndag då det ej går att betala räkningar via min internetbank. Till saken hör att jag varan anlände till mig den 10 augusti och att jag på grund av semester hämtade ut den måndagen den 15 augusti . Betalningstiden hade således gått ut redan när jag hämtade den. Till saken hör att räkningen var på 17 kronor. Men nu skall man alltså betala 50:- i extra avgift trots att de fått betalt endast någon vecka efter leverans. Mitt råd:undvik alla bolag som använder sig av KLARNA.

    Gilla

  12. Sara, där måste jag protestera. Jag frågade om en faktura till er och fick då svaret att det gick att göra en gång och då var det undantagsfall. Är det verkligen så?

    Gilla

  13. Hej Annika!

    Tack för din feedback, vi kan alltid bli bättre och det är viktigt för oss att vi får höra era synpunkter. I detta fallet så känner jag att missförståndet ligger kring förfallodatumet på orginalfakturan. Är det så att man önskar att betala i samband med löning eller helt enkelt att förfallodatumet ligger olägligt till så går det alldeles utmärkt att förlänga det via klarna.com eller genom att kontakta kundservice. Annars så gäller förfallodatumet som står på fakturan, vet man med sig att man blir ett par dagar sen så kan vi alltid ordna det också, så att man inte får en påminnelse eller ett inkassokrav. Du får gärna kontakta mig om du vill att jag tittar närmare på just din situation eller om du har fler synpunkter. Du når mig lättast på sara.s@klarna.com

    Mvh, Sara
    Kvalitetsansvarig, kundservice

    Gilla

  14. Sofie

    Jag tror att det är Klarna som cd.on använder också. Supersvårt att få flytta fram fakturan till löning och om man ska göra det måste man logga in på deras hemsida osv… Ingen höjdare.

    Gilla

  15. stefan siegers

    Bra att veta då jag har en betalning liggande och då vet jag hedanefter att jag inte ska köpa därifrån. Har redan kompisar som slutat pga att de nu tar en kreditprövning på dig trots att du kanske varit kunde i 10 år och alltid betalat i tid.

    Gilla

  16. JK

    Det är så inkassoföretagen arbetar. Man har så snäva gränser att det genererar många påminnelser som även om man betalat då man får den måste betalas.
    Man tjänar inte pengar på fakturan här utan man tjänar på avgifterna.

    Högst oetiskt.

    Företag som Discshop och andra som lämnar över sina fakturor till oetiska företag bör tänka efter en extra gång. Goodwill är ingen bra sak att förlora och mycket dyrt och svårt att få tillbaka.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s