Berlin – dag 4

Idag var det julmarknadsdag. Alla julmarknader öppnar den 23 november i Berlin.

Strax före 11 gav vi oss ut till den första, den är den julmarknaden som ligger vid Rathaus (Rådhuset), där åkte också Pariserhjul.

På julmarknaderna var det mycket mat och dryck, korvar i alla de former och smaker och öl o glühwein. Dessutom såldes mycket hantverk, främst i trä och ull. Sen fanns det självklart kinatillverkat skräp också.

Vi hade bestämt oss för att använda för hop on hop off biljett idag för att ta oss runt, eftersom den gällde i 2 dagar.

Vi hoppade på bussen och åkte med till Schloss Charlottenburg, den skulle öppna 14, så vi tog lunch på en mysig italiensk restaurang – Il Cortegiano. Vi åt pizza och drack lambrusco, mumsigt.

Julmarknaden vid Charlottenburgs slott var stor och lyxig. Där fanns t o m stora uppvärma tält för dem som sålde, inte bara små kalla trähus.

Dags för bussen igen och denna gång hoppade vi av vid den bombade kyrkan vid Kurfürstendamm. Det hade börjat regna så det var väl inte så jättekul att gå runt, det skapar inte direkt någon stämning med regn. Mannen skulle i alla fall prova en korv.

Vi gick till bussen stopplats ganska fort igen, och tur var väl det för bussarna slutar gå kl 17 oavsett var dom är i rutten för vi kom fram till Alexanderplatz strax efter 17.

Där fanns den sista julmarknade som vi skulle gå på, nu regnade det ännu mer och vi var ganska så trötta, så vi tog bara en snabb titt och gick sen in i ett av varuhusen som ligger på Alexanderplatz. Köpte lite godsaker att snaska på när vi kom tillbaka till hotellrummet.

Tillbaka till hotellet bestämde vi oss för att gena genom julmarknaden vid Rathaus men innan gick vi längs med Rathausstrasse och där hittade jag en affär för mig, Ulla Popken kläder med stora storlekar. Jag hittade en ursnygg jacka som mannen köpte till mig.

Och nu sitter vi på rummet och bara kopplar av, med ont i fötterna o värk i vaderna.

På ett ställe som vi fikade kom den här lilla pippin in på caféet och tiggde bröd, personalen blev ganska sur när vi kastade lite brödsmulor till den.