Mumma

 

Första gången jag drack mumma var på Stadshuskällaren. Jag var på julbordet med jobbet och en av mina arbetskamrater rekommenderade mig att pröva mumma.

Jag gillar inte öl, men det lät spännande när jag fick höra vad innehöll. Jag frågade hovmästaren om receptet och fick det

Stadshuskällarens mumma

1 flaska porter
1 flaska julöl
1 flaska folköl
1 flaska sockerdricka
6 cl madeira

Blanda allt i en kanna, rör om försiktigt. Servera kall.

Systembolagets hemsida hittade jag tre andra recept på mumma

Söderveds mumma
ca 6 glas

1 l porter
1 l sockerdricka
12 cl gin
18 cl portvin eller madeira
3 krm malen kardemumma
3 msk socker

Rör samman gin, socker och kardemumma. Häll i portvinet, sockerdrickan och portern. Rör om.

Systembolagets mumma
Ca 6 glas

½ tsk finmalen kardemumma
2½ cl torr madeira (sercial heter den torra sorten)
1 fl (33 cl) julöl
1 fl (33 cl) porter
1 fl (33 cl) sockerdricka

Rör ut kardemumma och madeira i en tillbringare och låt dra en stund. Häll i övriga ingredienser, rör om och servera.

Ännu festligare mumma
Ca 6 glas

1 fl porter (33 cl)
1 fl lageröl (33 cl)
25 cl torrt mousserande vin

Blanda försiktigt så att inte kolsyran försvinner.

Lämna en kommentar

Filed under Recept & Mat

Kommentera

